Level / Tier

To måder at stige i graderne på

I FORTNITE spillet gives der to måder, rent taksonomisk, at stige i graderne på – det kan umiddelbart lyde mærkeligt at have to former, men når man bryder dem ned og kikke på dem – giver det måske alligevel mening.

LEVEL – Man kan stige i level i spillet. Man stiger i level ved at optjene XP (erfaring) typisk ved at eliminere andre modstandere i spillet – eller at vinde de forskellige scenarier (Solo eller Squads)

I denne spilbaserede designprocestænkning er Level at sammenligne med erfaring. Grupperne skal gøre sig erfaringer og lære af de fejl, de begår – som i alle andre af livets sammenhænge.

TIER – Man starter hver sæson på TIER 1, målet er så at ende på TIER 100, der er det højeste man kan stige i TIER. Man stiger i TIER ved at løse forskellige missioner i spillet. Nogle missioner er lette og giver lidt – andre er svære og giver meget.

I denne spilbaserede designprocestænkning er Tier at sammenligne med kompetencer, gruppen har tillært sig for at kunne tilgå/bruge eksempelvis forskellige teknologier eller lignende.

Benspænd eller vejledende mission?

I FORTNITE lander der rundt om på øen en masse kasser, de kommer svævende end fra himlen hængende i synlige balloner. I spillet indeholder disse kasser typisk ekstra godt loot (våben, skjolde eller andet brugbart højkvalitet gear)

Den funktion kan man som vejleder (pædagogisk voksen) bruge, ved at lade sådanne kasser lande midt i processen. Fra mange forskellige computerspil helt tilbage fra Super Mario dagene er der brugt spørgsmålskasser mv.
Man lader kassen indeholde enten et udråbstegn eller et spørgsmålstegn:

Udråbstegnet: Her får deltagerne en udfordring – en mission der udfordrer teamet ud fra der hvor de er i deres projekt/opgave. Det er gruppens nærmeste udviklingszone og et lille puf i den “rigtige” retning.

Spørgsmålstegnet: Her giver man gruppen et benspænd i forhold til deres proces, produkt eller arbejde – “hvad nu hvis…” Spørgsmålstegnet giver et auto-rift, det vil sige gruppen lige som i FORTNITE bliver slynget i vejret og bliver sat til at droppe over Loop Lake.